Longkruid



Heel internet afgezocht naar de naam van deze bloem. Ik kon er toch niet opkomen!
Tot ik zojuist een oproep hier wilde plaatsen en opeens was het er... Longkruid.

Longkruid (Pulmonaria) is een geslacht uit de ruwbladigenfamilie (Boraginaceae). Het geslacht telt tussen de tien en de achttien soorten. Er zijn weinig planten waarvan het blad twee kleuren heeft. Longkruid heeft witte vlekken op het blad, die een extra dimensie aan de plant geven.

Het wordt ook wel vlekkenkruid of onzevrouwespin genoemd.

12 opmerkingen:

  1. LONGKRUID!! ik vergeet ook steeeeds die naam, maar schattig is het!!!! Heb je dat in je tuin? Of WIL je dat?;)

    groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Haikey,

    Wat een lieve bloemetjes en mooi blad heeft het longkruid. Bij mij staat het ook in de tuin. Het staat zo schattig!

    Lieve groet & gezellige avond!

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi dat wist ik ook niet dat het zo heette zijn schattige bloemetjes die eraan zitten
    gr sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik heb hem ook in de tuin staan. Een heerlijke bloeier zo in het vroege voorjaar.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, die zijn zo mooi!!!,je hebt hem ook heel mooi op de foto gezet,hij bloeit inderdaad heel vroeg,in na de bloei als het blad gaat versterven kun je hem gewoon afknippen ,dan krijg je gewoon weer verse groene blad,staat dan wel zo mooi!!
    Groetjes Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik kende de naam ook niet, maar wat is ie mooi!! en je fotos ook:)

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schattig is ie he?
    M'n tante (een vrouw met zeer groene vingers) heeft het er ook altijd over, ze is er ook zo weg van en ja... ik vind 'm ook heel mooi!
    Echt een ouderwets plantje en wat was dat nou toch ook al weer met die naam? Had het vroeger ook niet iets te maken met de tbc-huisjes, dat ze dan deze plantjes erom heen plantte omdat het de lucht zuiverd of zo? Ik ga even googelen... ben weer eens nieuwsgierig geworden...

    Lieve groet,
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, ik ben er weer... niet helemaal waar wat ik zei maar wel een klein beetje, kijk maar eens op deze link als het je interesseert: http://kruiden.wikispaces.com/Longkruid

    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiii

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is apart dat blad, nooit van gehoord maar wel de moeite waard. Leuk dat je dit met ons deelt.
    Groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig he !!
    Ik heb het ook
    maar dat van jou
    is ook nog prachtig
    in beeld gebracht!!
    Fijne dag
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is een van mijn favorieten, ik ben elk jaar weer blij als ik het in mijn tuin zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw die zijn prachtig!
    Super-foto's zeg

    Veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen