Maastrichts aardewerk

Ik ben maar eens op zoek gegaan naar voorwerpen in huis die ik kon fotograferen. Het zijn een paar kannen, bekers en een koffiepot van Maastrichts aardewerk geworden. Dit is een klein deel van mijn verzameling. Het zijn eenlingen en eigenlijks doe ik er niet zoveel mee...Ik hou meer van het roomwitte servies van Regout. Aan het merkje onderop de stukken kun je zien in welke tijd deze zijn gemaakt.
Stukje geschiedenis:
De Sphinxfabrieken werden opgericht door Petrus Regout, die, als nazaat van een familie van aardewerk- en porseleinhandelaars, rond 1830 besloot zelf glas en aardewerk te gaan fabriceren.
In 1851 kreeg zijn inmiddels bloeiende fabriek concurrentie van onder meer de Société Céramique.
Een eeuw later zouden de bedrijven fuseren. Als geen andere fabriek in Europa heeft de Sphinx haar verleden weten te bewaren. Ruim 150.000 objecten (van theeserviezen, soepterrines en bierkannen tot kwispedoors, lampetkannen en schemerlampen) werden eeuwenlang bewaard in de koude kamer – een grote hal aan de Boschstraat in Maastricht. In 1999 werd de tot 57.000 stuks teruggebrachte collectie opgeslagen in het Centre Céramique. (Bron: Wikipedia)


13 opmerkingen:

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit zoveel had met Maastrichts aardewerk. Wel mooi hoor, maar niet meer dan dat. Maar nu wij al weer even in Limburg wonen, merk ik dat ik er toch stiekum naar loop te speuren. Ik vind het toch wel bijzonder dat dat hier vandaan komt. Zou ik dat toch een beetje limburger zijn geworden?
    (Jaaaah, zouden mijn vriendinnen uit de Randstad zeggen!)
    Fijn weekend!
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dat toch mooi het ik heb een lampetkan van petrus en leuk die geschiedenis dan kijk je er toch met andere ogen naar!
    Jou melk kannetje met bekers is ook prachtig zeg!
    een heel fijn weekend hoor
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja mooi he?? maastrichts aardewerk !! ik ben er gek op.....kasten vol hier.........echt mijn hobby !!

    Leuk hoor om het zo te zien !!

    Fijn gezellig weekend lieve groetjes Ria............

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Haikey,
    wauw wat is de melkkan met bijpassende bekers mooi zeg! Ik heb echt wat met servies, het staat zo gezellig en ik vind het altijd een extraatje aan de gastvrijheid toevoegen als er visite komt.
    Maar ook met een mooi bos bloemen, prachtig...
    Fijn weekend, Freekje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,
    Ook ik vind Maastrichts aardewerk erg mooi en spaar voornamelijk alleen het roomwitte...
    Moet eerlijk zeggen dan ik je melkkan met bekers erg mooi vind.
    Fijn weekend.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig aardewerk heb je. Ik vind ook de melkkan met bekers heel erg mooi!
    Fijn weekend,
    Groetjes van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh het spoelkonnetje wat eeb schatje, ja hier ook veel maastrichts aardewerk , pastel en wit,

    Een heel fijn en gezellig weekend, groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor het stukje geschiedenis!!! Enne leuk de kan met de melkbekers!
    Wens je een fijn weekend,
    Groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zeg die kan en melkbekers. Ook het kleine spoelkommetje is een schatje. Zelf spaar ik ook al jaren serviesdelen van P. Regout en Soc. Ceramique, maar dan in de wit- en roomtinten.
    Fijn weekend,

    Groetjes van Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ook een fan van Maastrichts aardewerk, vind de witte en roomwitte mooi van eenvoud. Ik vind trouwens de bekers en kan super!!!

    Fijne weekend!!
    Groetjes Carolina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessant stukje wat je hebt geschreven.
    Ik heb nl, ook veel los aardenwerk van Maasticht.

    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben niet specifiek een fan van Maastrichts aardewerk, ik hou van zoveel verschillende serviezen, maar ik vond het heel leuk er iets meer over te lezen en te zien.
    Je heb ons weer laten genieten van mooie foto's.
    Fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer mooi op de foto gezet Haikey!

    Fijn weekend
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen