judaspenning

Elke keer als ik met Joris ga wandelen kom ik onderweg vele judaspennigen tegen. In het voorjaar de paarse bloemen. Nu de groene penningen en in de nazomer de bijzonder mooie  zaaddozen die doorschijnend zijn als je ze in het zonlicht houd. De Judaspennig heeft dus vele gezichten...

De plant dankt zijn naam aan de zaaddoosjes die op penningen lijken. Judas Iskariot verraadde Jezus voor geld. Volgens sommige volkslegendes zou Judas toen hij zich verhing de zilverstukken onder zijn galg hebben laten vallen of hebben weggeworpen. Daaruit groeide de judaspenning.

15 opmerkingen:

  1. wat een prachtige foto's weer!!

    Dit roept herinneringen bij mij op aan vroeger, wij hadden altijd judaspenning aan de zijkant van het huis staan en als kind was ik er al weg van :-).

    Groetjes en een fijn weekend,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je weer mooie foto's gemaakt!! Prachtig hoor, wat zijn ze ook mooi als ze doorschijnend zijn!!

    Een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig zijn ze!! mooi gefotografeerd ook zeg!!
    Bedankt voor je tip! Ik gebruik ze veel in mijn droogboeketten!
    Ik wens je een heel fijn weekend
    groetjes Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zijn ze , he??
    Ik vindt ze zelf het mooiste als ze zo dun en doorzichtig zijn..
    Zo teer..
    Groet, cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Haikey, jou blog ontdekt en ik heb genoten van je mooie foto's, vooral die judaspenning ziet er zo mooi uit.
    We hebben in de tuin nu ook veel judaspenningen, ze staan te bloeien!
    Ik word een volger van je mooie blog!
    groetjes
    Anakien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie mooie foto's !!!............heel fijn weekend lieve groetjes Ria........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig gefotografeerd en ja de Judaspenning met zijn zaaddozen zoooo mooi echt een veldbloem een prachtige voorjaarsbloeier,

    een heerlijk weekend liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo dit zijn geen foto's dit zijn kleine kunstwerkjes, erg gaaf gedaan.
    (Wist ook niet dat ze zo heten dus heb weer wat geleerd!)
    Enne heb je mijn nieuwe blog al gezien met uittips voor bijvoorbeeld een fair? Kom eens langs zou ik zeggen (of als je zelf een tip hebt mail me), de link staat in mijn zijbalk.
    Groetjes en een fijn weekend,
    Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie foto's van de judaspenning. M'n ouders hadden ze vroeger ook in de tuin. Prettig weekend, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's van een bijzondere plant, ik ga m zoeken voor in m'n tuin!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto,s van een simpel gegeven, heel bijzonder. Zelf hebben we ook een paars bloeiende judapenning. Deze geeft paarse zaaddozen met iets groen erdoor gemengd. Zal proberen hier een foto van te maken,

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je daar mooie foto's van gemaakt zeg! Ik weet dat mijn zus deze altijd op haar kamer had hangen vroeger, gedroogd...ik vond ze toen zo raar...nu bekijk ik dat geheel anders ;)

    Groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige plant de Judaspenning en wat leuk dat jij deze tijdens je wandeling tegenkomt. Ik vind ze ook heel mooi in een vaas.
    Mooie foto's.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dag Haikey

    via via op jou site aangekomen, moet je direct bekennen ....dat je zeer fraaie opnames op je site hebt staan, het geheel ziet er zeer verzorgd uit, en ik wil je graag gaan volgen.

    groetjes en een fijn weekend gewenst, Joop

    http://jfotograaf.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen